Herdenking 2022

Jaarlijks herdenken wij op 15 augustus de capitulatie van Japan en daarmee het officiële einde van de Tweede Wereldoorlog in het Koninkrijk der Nederlanden op 15 augustus 1945.

Nederland was al bevrijd op 5 mei 1945 maar de bezetting van Nederlands-Indië door Japan duurde nog voort tot 15 augustus 1945. Voor Nederlanders en Indische Nederlanders in Nederlands-Indië was het einde van de bezetting het begin van een nieuwe oorlog, die sinds kort niet meer de politionele acties wordt genoemd maar voortaan met de dekolonisatie oorlog wordt aangeduid en die eindigde op 27 december 1949 toen de soevereiniteitsoverdracht aan de nieuwe staat Indonesië plaatsvond in Amsterdam.

Ook op 15 augustus 2022 vond een herdenking plaats in de Pauluskerk in Breukelen, gemeente Stichtse Vecht.

Dit jaar is het thema van de herdenking ‘Poesaka’s vertellen hun verhalen’. Een Poesaka is een tastbaar voorwerp, een ‘erfstuk’ dat symbool staat voor de familie geschiedenis, hun levensverhaal. In veel families heb je zulke voorwerpen, die verbonden worden met de herinnering aan een lid van vorige generaties. Soms is dat een verhaal over een verleden van oorlog en geweld. Kunnen de voorwerpen die verhalen levend houden in ons midden? Hoe vertellen we ze aan volgende generaties? U wordt uitgenodigd om in familiekring stil te staan bij uw eigen Poesaka’s en de verhalen van anderen te horen.

Tijdens de herdenkingsbijeenkomst heeft burgemeester Ap Reinders een voordracht gehouden en heeft Chris van Lawick van Pabst het verhaal van zijn familie Poesaka met ons gedeeld.