Herdenking 2021

Jaarlijks herdenken wij op 15 augustus de capitulatie van Japan en daarmee het officiële einde van de Tweede Wereldoorlog in het Koninkrijk der Nederlanden op 15 augustus 1945.

Nederland was al bevrijd op 5 mei 1945 maar de bezetting van Nederlands-Indië door Japan duurde nog voort tot 15 augustus 1945. Voor Nederlanders en Indische Nederlanders in Nederlands-Indië was het einde van de bezetting het begin van een nieuwe oorlog, die sinds kort niet meer de politionele acties wordt genoemd maar voortaan met de dekolonisatie oorlog wordt aangeduid en die eindigde op 27 december 1949 toen de soevereiniteitsoverdracht aan de nieuwe staat Indonesië plaatsvond in Amsterdam.

Ook op 15 augustus 2021 vond een herdenking plaats in de Pauluskerk in Breukelen, gemeente Stichtse vecht. Vanwege de Corona-maatregelen konden hier slechts een beperkt aantal mensen bij aanwezig zijn, maar de bijeenkomst was ook online te volgen via internet.

Sprekers op de bijeenkomst waren onder anderen de Burgermeester van Stichtse Vecht, Ap Reinders en Herbert Steffin, gastdocent bij het educatie programma “Educatie Indië WO-2 Stichtse Vecht”

Burgermeester Reinders stond stil bij de aankomst in 1951 van Molukse KNIL-militairen en hun gezinnen in Breukelen en andere gemeenten en hij sprak uit dat de wijze waarop de ontvangst en de opvang van deze groep geregeld was, Nederland onwaardig is geweest. Daarom heeft de gemeenteraad van Stichtse Vecht besloten om de graven van Molukse KNIL-militairen een bijzondere status te geven. Dat betekent dat grafrechten niet hoeven te worden verlengd, graven niet geruimd worden en onderhoud voortaan op kosten van de gemeente zal plaatsvinden. Een klein maar waardevol eerbetoon.

Herbert Steffin beschreef hoe hij als baby met zijn ouders in Nederland aankwam, na de dekolonisatieoorlog en de soevereiniteitsoverdracht van Nederland aan Indonesië. Zijn ouders en andere Indische Nederlanders waren loyaal gebleven aan Nederland tijdens de Japanse bezetting van Nederlands-Indië en in de Japanse interneringskampen. De teleurstelling was daarom groot toen bleek dat de ontvangst in Nederland allesbehalve hartelijk was.

Hij stond ook stil bij het Japanse krijgsgevangenkamp bij Pakan Baru spoorweg op Sumatra waar zijn vader als krijgsgevangene dwangarbeid verrichtte. Ook belichtte hij de proclamatie van de Indonesische onafhankelijkheid na de capitulatie van Japan, de dekolonisatieoorlog die Nederland daarna voerde en de vlucht van zijn ouders naar Nederland. Ook beschreef hij hoe de Indische Nederlanders zich volledig richtten op de aanpassing aan de Nederland maatschappij en wat dit heeft betekent voor de tweede generatie, waartoe hij behoort.

Tenslotte benadrukte hij dat de geschiedenis van zijn ouders leert dat vrede niet vanzelfsprekend is maar dat we haar moeten blijven koesteren en bewaken.