Herdenking 2020

75 jaar geleden capitulatie van Japan, maar nog geen “bevrijding”

Op 15 augustus 2020 werd landelijk het einde van de Tweede Wereldoorlog in voormalig Nederlands-Indië, 75 jaar geleden, herdacht.  Echter, 75 jaar geleden was in Nederlands-Indië de vrede nog heel ver weg.

Ook dit jaar zal in de Pauluskerk te Breukelen een herdenkingsbijeenkomst worden georganiseerd om alle slachtoffers van het geweld tijdens en na Japanse bezetting te gedenken. De herdenking zal i.v.m.  de huidige beperkende omstandigheden in aangepaste vorm plaatsvinden. Er kan slechts een beperkt aantal belangstellenden, na aanmelding, aanwezig zijn (maximaal 85 personen).

Dit jaar is het thema van de herdenking ’75 jaar vrijheid, maar nog niet voor iedereen in voormalig Nederlands-Indië’.  De omstandigheden voor de bevolking en de (ex)geïnterneerden waren, reeds enkele dagen na de capitulatie van Japan, zeer bedreigend. Overleven was voor sommigen misschien nog wel moeilijker en zwaarder dan tijdens de jaren van de Japanse bezetting. Door al het geweld dat in de jaren daarna volgde, voelde de vrijheid nog heel erg ver weg.

Tijdens de herdenkingsbijeenkomst zal mevrouw Lily van Lawick van Pabst-Anthonijsz stil staan bij haar persoonlijke ervaringen, tijdens de Japanse bezetting en met name in de jaren na 1945.

Wethouder Maarten van Dijk zal als vertegenwoordiger van de Gemeente Stichtse Vecht eveneens een toespraak houden. Ds Bert Aalbers spreekt over: “Als God ons thuisbrengt..”

Helaas zal het dit jaar, gezien de beperkende maatregelen, niet mogelijk zijn om tijdens de bijeenkomst naar voren te komen om een kaarsje te ontsteken en een bloem in een vaas te plaatsen. Tevens is het niet mogelijk om vanuit de kerk bij het gedenkteken naast de Pieterskerk samen te komen, zoals in andere jaren gebruikelijk was.

Door wethouder Van Dijk en een kleine afvaardiging van de organisatie van de Indië Herdenking zal daar wel een korte plechtige krans- en bloemlegging, zonder publiek,  plaatsvinden.