Educatie bijeenkomst: Een verdieping over de Molukkers in Nederland

Op 26 Augustus 2024 hebben we voor onze  gastdocenten  en een aantal geïnteresseerden waaronder Karin van Vliet (Wethouder  gemeente Stichtse Vecht) een educatie bijeenkomst georganiseerd met thema: Een verdieping over de Molukkers in Nederland.

Drs. Emile Hitijahubessy (socioloog ) en Dr. Elias Rinsampessy, (sociaal- en cultureel antropoloog) hebben ons veel verteld over dit onderwerp en het was een interessante bijeenkomst met veel interactie en hele goede discussies.

De bijeenkomst bestond uit 2 delen:

1. Het verhaal van Emile Hitijahubessy over de komst van Molukkers in Nederland, in het bijzonder over de komst van Molukkers in Maarssen en Breukelen als  voorbeelden. De huidige stand van zaken van Molukkers in Nederland.
  2. Het verhaal van Elias Rinsampessy gaat over de verschillende (vijf) generaties Molukkers in Nederland  in kader van participatie, emancipatie en cultuurverandering en de dynamiek van de Molukse identiteit en cultuur en de betekenis van culturele en sociale symbolen binnen Molukse gemeenschappen en de Nederlandse multiculturele samenleving.

Alle deelnemers kregen de boeken:

1.  ‘Van Barak tot Hypotheekvilla’  revitalisering van Molukse wijken in Nederlandse multiculturele buurten” Dr. Elias Rinsampessy (red.)
  2. ‘Mutiara’, Molukse Parels aan de Vecht –  Sylvia Pessireron, Karin Lopulalan en Grace Bernardus.

Resumé van de gastsprekers:

1. Drs. Emile Hitijahubessy, socioloog en hij kent de Molukse gemeenschappen in Breukelen en Maarssen. Hij heeft nog familie in Breukelen wonen. Zelf heeft hij ook in Breukelen gewoond.

Behalve dat hij socioloog is heeft hij een aantal jaren bij de gemeente Vught gewerkt als beleidsambtenaar en ook heeft hij als beleidsmedewerker bij het mInisterie van Binnenlandse Zaken gewerkt.

1. Dr. Elias Rinsampessy, sociaal- en cultureel antropoloog. Heeft een jaar of 7 aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen gewerkt en is aan deze universiteit ook gepromoveerd. Daarna heeft hij jarenlang als directeur gewerkt van de Stichting Muhabbat, de landelijke Molukse instelling voor het diaconaal-maatschappelijk werk. Ook is hij Ombudsman etnische minderheden en beleidsmedewerker procesmanager multiculturele samenleving geweest bij de Gemeente Nijmegen. Tenslotte is hij ook jaren verbonden als docent organisatie en intercultureel management van de Noordelijke Hogeschool in Leeuwarden.

Foto’s: Maarten Bootsma, Leo Bloemhard en Grace Bernardus.